התפתחות הכישורים המוטוריים והתנועתיים מהווים את הבסיס להתפתחות כל שאר התחומים בגיל הרך. פעילות תנועתית המאורגנת בסביבות עשירות בגירויים מגוונים היא אחת מהגורמים החשובים בתהליך התפתחותי זה. הלמידה מתקיימת כשאנו באים במגע עם העולם. החשיבה והלמידה אינן מתרחשות במוח בלבד, לגוף חלק פעיל בכל התהליכים האינטלקטואלים מרגעי החיים הראשונים ועד לזקנה. הלמידה בראשיתה היא סנסו-מוטורית ומתפתחת לביטויים מורכבים של חשיבה בהמשך. עיבוד האינפורמציה התחושתית במוח והתגובה המוטורית הוא היסוד ללמידה.
חושי הגוף מזינים את המוח במידע סביבתי שבאמצעותו הוא יוצר הבנה על העולם. התנועות ככל שהן מורכבות יותר, מארגנות את הידע ומסייעות לתפקוד הכרתי טוב יותר (Hannaford 1995). מחקרים עדכניים גילו, כי לעובר כישורים קוגניטיביים ראשוניים הבאים לביטוי למשל, ביכולת לזכור את קולה של האם. ההתפתחות המוטורית מתייחסת לתהליך המתרחש לכל אורך החיים, בתהליך זה חלים שינויים המתרחשים כתוצאה מבשילות מערכות, מגדילה פיזית ומניסיון. מכאן שלגורמי תורשה וסביבה יש השפעה על תהליך ההתפתחות התנועתית של האדם. ההתפתחות המוטורית מדורגת וקיים בה רצף של שלבים הנקראים אבני דרך התפתחותיות. אבני הדרך הם הכישורים הבסיסיים הנבנים ברצף ובשילוב ביניהם על מנת להביא את האדם לתפקוד מלא.
ההתפתחות אינה תהליך קווי, אלא מתרחשת בשלבים חופפים. כל שלב חדש מכיל מרכיבים של השלבים הקודמים לו. רצף ההתפתחות הוא די אחיד אצל כל הילדים, אך קצב ההתפתחות יכול להיות שונה מילד לילד.
באמצעות הפעילות התנועתית המאורגנת והמתווכת הילדים: • חוקרים ומגלים את הסביבה המזומנת להם בקצב אישי. • משכללים את תנועתם מתוך התנסות בסביבה מוכרת ומשתנה • רוכשים בטחון בסביבה המוכרת והקבועה, ומתוך כך לומדים להתמודד עם מצבים חדשים ובלתי מוכרים. • לומדים להתנהג באופן עצמאי, לבחור מתוך אופציות וליזום פעילויות. • לומדים להכיר את עצמם, את היכולות הגופניות בהתייחס לסביבה הקבועה והמשתנה ומכאן רוכשים בטחון לפעול מתוך חופש בחירה במסגרת נתונה. • לומדים להשתחרר מתלות במבוגר, ועם זאת לבקש עזרה במידת הצורך. • רוכשים שפה ומושגים מתוך האינטראקציה עם הסביבה הפיזית והאנושית. • לומדים להשתלב בקבוצת ילדים בני גילם תוך יצירת מערכת קשרים הדדית.
אלינור למפל www.elinorlampel.co.il